Téli portya (Magyarság testközelből)

2023.11.03-05

Péntek délután érkezés Magyarországra, az esős idő sem tántorította el a csapatot a tábornyitó zászlófelvonástól. Utána érdekes előadást hallhattunk a Kőszegi vár és Jurisics Miklós szerepéről a végvárrendszeren belül. A Millenniumról is szó esett és a hét vezér forrás történetét is meghallgattuk. A tábortűz és a közös ének zárta a napot. Szombaton a napsütéses idő kedvezett a portyára. A Kőszegi vár meglátogatása, a történelmi falak közötti barangolás, a régi fegyverek szabják, bárdok kipróbálása, visszavitt minket az időben egy kicsit. A túra a forráshoz a természet szépségét tárta fel előttünk, a friss levegőt pedig harapni lehetett. A forráshoz kötődő monda mindenkit arra inspirált, hogy mind a hét forrásból igyunk. Fáradtan de élményekkel gazdagon értünk vissza a szállásra. Ott számot adhattunk, elmesélhettük egy kvíz keretén belül a frissen látott, tapasztalt élményeinkből számot adhattunk. Ezután közös játékkal csapatunk jókedve, vidámság a nevetése töltötte be a szállásunkat. Sokat tanultunk a történelmünkről, mozgatuk meg a testünket, de a csapatunk összetartása, jókedve, sok nevetés volt a mozgatórugó. Vasárnap zászló levonás után kicsit szomorúan, de élményekkel tele indultunk haza.

Cserkész Nyári Tábor

2023. július 8-15

Cserkész csapatunk már másodjára látogatott el a Dunasziget egyik legszebb és legvadregényesebb részére, Doborgázszigetre. Az itt töltött 1 hét gyorsan eltelt. A táborépítés már rutinosan és gyakorlottan megtörtént és a jó kedv sem hiányzott. A vacsora után fáradtan, de lelkesen énekeltünk és szórakoztunk a tábortűz mellett. Az időjárás kedvezett nekünk, sok időt töltöttünk a vízen. Felfedeztük a sziget élővilágat és sokat tanultunk az ott őshonos állatokról, növényekről. Mindennapra jutott móka, mozgás, élmény és sok-sok újdonság. Egész tábori idő alatt kamatoztathattuk és továbbadhattuk az összes megszerzett cserkész tudást. Kalandosra sikeredett a Pozsonyi látogatásunk is, amit egy fagyizás megkoronázott. Megismerkedtünk új emberekkel, de a legmélyebb nyomot egy kedves pap hagyta bennünk, aki külön szent misét tartott nekünk a templomában. Az egész tábort egy hatalmas ünneppel zártuk ahol 2 új testvérünket avathattuk cserkésszé. Ami számunkra és számukra is felejthetetlen marad.

Néhány idézet a gyerekek élmenybeszámolóiból.

“A cserkésztáborban kenuztunk, utaztunk, kalandoztunk és sokat tábortüzeztünk.” Cs.M.

“A táborban horgászni jó volt. Ettünk egér-látta kekszet. A nap közelebbről megismert.” T.Cs.

“Mindennap csináltunk egy zászlófelvonást reggeli elött. Voltak szuper játékok, meg komoly feladatok. Négyen aludtunk egy sátorban. Én a 3. napon lebetegedtem es Istvánnal mentem megrendelni a bucikat reggelire. Eveztünk és én az utolsó napon beleestem a vízbe. Utolsó napon szalonnát sütöttünk.„ (2022. T.K.)

„Minden reggel zászlófelvonással kezdtük a napot utána megreggeliztünk és általában evezni mentünk. Ha éppen nem a vizeken voltunk akkor horgásztunk, kirándultunk vagy fürödtünk. Sok új kaját is kipróbáltunk. Mi megtanítottuk az újoncokat azokra a dolgokra, amiket előző évben tanultunk. Estenként a tábortűz körül táncoltunk és énekeltünk, sőt utolsó nap még ott is grilleztünk.“

D.B.

2022 December

Téli portya 2022

A Welsi Magyar 80. Árpád Cserkészcsapat a téli portya helyszínéül Létavértest választotta, ahol a Létafit SE által szervezett Irinyi teljesítmény túra 15km-es  távjának teljesítését tűztük ki célul. Természetesen a környéken található történelmi helyszíneket is meglátogattuk.

Olvass tovább...

Evezős táborra készülnek a welsi cserkészek

Május 29, 2022

50 éve alakult meg a Welsi Magyar 80. sz. Árpád Cserkészcsapat a Külföldi Magyar Cserkészszövetség keretein belül. Jelenleg 15 állandó taggal működnek. A pandémia miatti korlátozások a welsi cserkészek aktivitásait is ellehetetlenítették, de idén júliusban már cserkésztábort is szerveznek a magyarországi Szigetközben, melyre minden régi és leendő tagot várnak.

A Külföldi Magyar Cserkészszövetség mind az öt kontinensen képviselteti magát. A welsi cserkészek Amerikában és Japánban is részt vettek már magyar jamboreen. A pandémiát követő szeptemberi újraindítás óta több alkalommal is találkozhattak a welsi magyar cserkészek.

„A korona ahogy engedélyezte a gyülekezéseket, úgy igyekeztünk télen a cserkészmunkát megtanítani a fiataloknak. Múlt hétvégén tartottunk egy táborozási főpróbát télbúcsúztató címmel, mely a vártnál jobban sikerült. Nagyon jól megtanulták az összes munkát és imádták kipróbálni, megtapasztalni élesben mindazt amit ott a szobában, asztal mellett gyakoroltunk és tanultunk.“ – mondta Altordai István a Welsi Magyar 80. sz. Árpád Cserkészcsapat parancsnoka.

A júliusi cserkésztábor programját képezi majd a tábor felépítése, a mindennapos zászlófelvonás cermóniája, a közös főzés, a tábortűz körüli gyülekezés és számos kirándulás. Altordai István parancsnok szeretné a csapatot a vizicserkészet irányába terelni, így a tábor helyszíne, a festői szépségű Szigetköz is tudatos választás volt. A cserkészek a Dunán evezve ismerkedhetnek meg a kenuzással és a Szigetköz élővilágával. A welsi cserkészek a táborozás előtt a Traun folyón tanulhatnak meg evezni, kenut, kajakot kormányozni.

A Welsi Magyar 80. sz. Árpád Cserkészcsapat szorosan együttdolgozik a Felső-Ausztriai Hétvégi Magyar Iskolával. A cserkészfoglalkozások rendre egy helyszínen, egymást követik a magyar oktatással. A 120 perces cserkészfoglalkozásokon a gyerekek a magyar mondák és történelem mellett a csomózás, a fafaragás és még a tűzrakás tudományával is megismerkedhetnek. Bővebb információ a csapat programjairól a Welsi Magyar 80. sz. Árpád Cserkészcsapat facebook oldalán található.

A teljes cikk és hangfelvétel itt található.

"Mikor Kolos pásztor elvesztette furulyáját és juhait ..."

Október 27, 2019 /  in Beszámoló /

Szent Dömötör napján Kolozs pásztornak kellett volna behajtania az állatait. Egy pár juha azonban elkóborolt, mert elszundított legeltetés közben. Ráadásul még a furulyáját is elveszítette valahol a faluban, úgyhogy segítség nélkül immár alig hajthatta be jószágait az istállókba – történt mindez a Szent Dömötör-napi behajtási ünnepségen!

Kolozs egy napot kapott arra, hogy összeszedje ura valamennyi juhát, és megóvja magát a megtáncoltatástól, amely egy nyilvános – de falun gyakran előforduló – megszégyenítést jelentett volna. Szerencsére épp arra jártak Linz és Wels város cserkészei, akik rögtön felajánlották segítségüket Kolozsnak.

Komoly missziójukhoz a cserkészek megfelelő felkészítésben részesülhettek. A nap folyamán fafaragással, új énekekkel, és őshonos állatok jellegzetességeivel ismerkedhettek meg. Így hát nem csoda, hogy a délutáni akadályverseny során előkerítették Kolozs pásztor furulyáját. Az utolsó hiányzó juhot egy közös tábortűz után kellett visszaszerezniük egy országszerte ismert tolvajtól. Hála Istennek igen jól lopakodtak a cserkészek a sötét erdő mélyén, és bátorságuknak köszönhetően túljártak a gonosz útonálló eszén. A sikeres napot pásztorbállal zárták a kifáradt, de boldog táborozók.

A Linzi 80. sz. Árpád cscs. Linz/Wels 2019. október 25-27. között tartotta meg Vöcklabruckban immáron 3. őszi csapathétvégéjét. Az összejövetel sikeres lebonyolításához nagymértékben hozzájárult Szabó Zsaklin cst. és Berni st., valamint Jánics Mónika és Gábor, akik ínycsiklandó ételekkel gondoskodtak a kellő energiaellátásról. Ezúton is köszönetet mondunk értékes munkájukért, támogatásukért!

Lengyel Bálint cst.

Turul Őrs, csapatfejlesztési szakágvezető

Egy linzi a Fuji tetején

Beszámoló Japán – Jamboree 2015

Visszatekintve a 3 és fél hétre Japánban, számtalan benyomás jut eszembe: Egyrészt a nagy hőségre kell gondoljak, melyik a sátort 8 órától szaunává változtatta. Másrészt a beszélgetések hiányoznak a világ minden tájáról érkezett cserkészekkel (több mint 150 különböző nemzetiségű cserkész gyűlt össze).

Persze kimondottan érdekes volt megismerni a Japán kultúráját is! Tényleg nagyon rendezettek és szabály betartóak. Japánban mindennek megvan a rendje, helye.

A tábor után együtt a magyar kontingensel (majdnem 200 fő) megnéztük Kyotot és Oszakát. Azután külön váltunk és néhányan Oroszországba indultak a transzszibiriai expresszel, mások Tokio-t fedezték föl, én pedig a Fuji-t mászhattam meg.

Biztonsággal mondhatom hogy számomra a Fuji utóprogramm volt (szó-szerint) az utazás csúcspontja! Még ha fárasztó is volt megmászni a 3776m magas vulkánt, megfizethetetlen jutalom volt fentről letekinteni az országra és Tokio-ra! A legkevesebb pillanatom az volt, amikor az 5. állomási sátor helyünkön felébredtünk és gyönyörű napfelkeltét élvezhettünk és láttuk a Fuji csúcsát.

Minden esetre egy életre szóló élmény volt!

Antal Ágnes,
ÖV 80. sz. Árpád cscs. Linz

Japán Jamboree – 2015 – Ahogy mi láttuk

Életem első Dzsemboriján vehettem részt múlt nyáron, mint külföldi magyar cserkész a magyarországi cserkészekkel együtt.

A kiállítósátorban működtem az ISTben (International Service Team) 5 Cserkésztársammal. Minden nap hárman dolgoztak a sátorban felváltva. A kiállítósátorokban minden ország bemutatta hazájának jellegzetességeit (ételeket, népviseletet, stb).

A magyar sátorban különböző lekvárfajtákat, erős Pistát kóstolhattak az érdeklődök és bemutattuk a Rubik-kockát (Bűvöskockát) is. A magyar termálfürdőket elektromos lábfürdővel demonstráltuk az ellazulni vágyóknak.

A szabad napokon különböző programokon vettünk részt. Önállóan mozoghattunk a dzsembori egész területén, megnéztük a “hősök terét”, vagy a ‘sciencecorner’-t, ahol mindenféle kísérleteket próbáltunk ki, vagy busszal kimentünk a legközelebbi városba egy kicsit szétnézni.
Az ISTnek egészében véve sok munkája volt, mert a tábor előtt és után fel- és le kellett mindent építeni, mindezt a tűző melegben. Esténként azonban több szabad óránk volt, mint a résztvevőknek és így sok emberrel megismerkedhedtünk.